Het tomatsoppa med pizzabullar!

Igår ställde jag mig med ett alldeles nytt recept på en tomatsoppa jag aldrig gjort förut. För att få lite mer smak ändrade jag receptet lite och la till både tabasco, sambal oelek och tärnad potatis. Och smak blev det! :)
Till denna underbara, smakrika soppa gjorde jag pizzabullar. Det var faktiskt första gången jag gjorde pizzabullar och jag insåg snabbt vad jag gått miste om i alla dessa år. ;)
 
 
Tomatsoppa!
4 pers.
 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta 
500g passerade tomater
6 dl vatten+2 dl mjölk
2 tsk sambal oelek
några droppar tabasco
basilika (gärna färsk) efter smak
salt och socker efter smak
ca 7 medelstora potatis
ev. cremé fraiche
 
*Mixa löken och vitlöken och fräs i en kastrull i lite olja tillsammans med sabal oelek och tabasco.
*Häll i tomaterna och vattnet+mjölken och koka upp.
*Krydda med salt, socker och basilika efter smak.
*Skala och tärna potatisen och häll den i soppan och koka tills den har blivit mjuk.
*Toppa med en klick cremé fraiche.
 
 
Pizzabullar!
ca 14 st stora bullar.
 
25g jäst (½ paket)
75g smör/margarin
2½ dl mjölk
½ dl socker
ca 7 dl mjöl
 
Fyllning:

1 dl ketchup
½ dl tomatpuré
4 msk pizzakrydda
1 paket strimlad skinka (180g)
1 paket riven pizzaost (200g)
 
*Blanda jäst och socker tills jästen lösts upp.
*Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till ca 37 grader. (Fingervarmt.)
*Häll mjölkblandningen över jästen och rör om.
*Blanda i mjölet och knåda ett par minuter tills du har en smidig deg.
*Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
 
*Sätt ugnen på 225 grader.
*Blanda ketchup och tomatpuré med pizzakrydda.
*Smeta ut ketchupblandningen på den utkavlade degen. 
*Strö över skinka och ost.
*Rulla ihop till en lång "korv" och skär ut bullar med ca 5 cm mellanrum.
*Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper eller gör som jag, lägg dem i stora muffinsformar.
*Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
 
Det går naturligtvis att ha vad man vill i bullarna!
Smaklig måltid! :)
 

Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall